11.December 2001

Til kalenderen

Dag 167

Chennai til Singapore

Så er dagen kommet for den første flyvetur nogensinde for Helle, Nikolaj og Alexander, så det er en stor dag!.
Jeg står op 0545, og bliver hentet af en medarbejder fra Winstar, så kører vi på motorcykel, til et par ATM'er, men igen med begrænset resultat, så vi gør som aftalt igår, nemlig at vi betaler det resterende beløb i USD, til en kontakt i Singapore.
Kl 7 er der afgang til Chennai International Airport, vi ankommer kl ca 8, og flyet letter 0950, så vi har tid til morgenmad, og til at se på butikker, og ellers bare slappe af, i sikkerhedskontrollen, beholder de Nikolajs gule plastic legetøjspistol, den slags må ikke komme ombord, så vi må finde en anden i Singapore!.
Kl 0925 er der boarding, lige efter planen, vi skal flyve med Air India og vi har fået 2*2 sæder, ved vinduer, ikke lige bag hinanden, der er et sæde imellem, kabinepersonalet spørger dem der sidder foran og bagved, om de vil bytte med os, men det vil de ikke, men vi sidder også fint nok, så begynder vi at rulle ud til startbanen, farten sættes op, og før vi ved af det, er vi i luften.
Alexander har glædet sig længe, selvfølgelig især de sidste par dage, han er ikke særligt nervøs, mere spændt, han synes især at starten er meget spændende, da vi har fløjet et stykke tid, skal han på toilet, og jeg fortæller ham at han nu har tisset 10km oppe i luften, det har vi moret os over lige siden.
Nikolaj er også spændt, men har ikke snakket så meget om det, han synes også at især starten er spændende, og da vi kommer op, ser han meget på de flotte skyer, senere synes han det er dejligt med alt det gode mad der bliver serveret, selv om det er lidt svært at overskue det hele.
Helle har også glædet sig, og vi har nærmest haft så travlt de sidste dage, at der slet ikke har været tid til at være nervøs, starten giver lidt kriller i maven, senere er der også en smule lufthuller, da maden bliver serveret, er sulten der, men maven er ikke klar til det hele.
Alt i alt er vi enige om at det er stor oplevelse, og efter en mellemlanding i Kuala Lumpur, lander vi i Changi International Airport, Singapore,
her venter der os et kulturchok af de store, hvis vi var kommet direkte fra Danmark, havde det nok ikke været noget særligt, men efter mere end 2 mdr. i Indien, er det simpelthen overvældende!, ingen steder ligger det så meget som en krumme, og man mærker tydeligt at alt er velfungerende, og at intet er overladt til tilfældigheder!.
Så får vi os noget burgermad, her mærker vi iøvrigt en anden forskel fra indien, nemlig priserne!, også senere, stadig i lufthavnen, da vi undersøger priserne på hoteller, mærker vi forskellen, det vi boede på i Chennai, kostede ca 45,-, det vi vælger her koster 130,- og er ikke halvt så godt!, men vi skal jo bo et sted, så vi tager en taxa, dem står man iøvrigt pænt i kø til, og der køres efter taxameter, helt rart, ikke at skulle ud i hårde forhandlinger om prisen!.
Så kører vi hen til D'Simple Hostel, det passer fint til navnet, her bliver vi indkvarteret, og så er det sengetid efter en laaaang dag.